mars 31, 2007

Xango lanserar ny juice - XALO

Xango säljer sedan 2002 framgångsrikt en hälsojuice med samma namn som företaget. Nu är det dock dags för Xango att lansera sin andra produkt, premium-juicen XALO (uttalas zay-lo). Den lanseras denna sommar på pilotmarknaderna Tyskland, Belgien och Österrike.

Huvudingredienserna i XALO är mangosteen och aloe vera. Dessutom innehåller juicen druvkärnextrakt och grönt te.

Xango har funnits i Sverige sedan mitten av 2005 och företaget har haft en snabb tillväxt. När den nya XALO-juicen kommer till Sverige återstår att se.

Etiketter:

Shaklee får licens i Kina

Det amerikanska direkthandelsföretaget Shaklee, som säljer naturliga kosttillskott, har fått en direkthandelslicens i Kina. Den 23 mars 2007 fick man licensen och tillhör där med bland de första.

Kina är en gigantisk marknad och direkthandeln har precis börjat ta sina första steg. En lägre inkomstnivå och en befolkning som vill uppåt är utan tvekan bra förutsättningar.

Etiketter:

mars 14, 2007

Nature's of Scandinavia får Oriflame-kraft

Sven Mattsson, tidigare koncernchef för Oriflame Cosmetics, blir hälftenägare i Nature's of Scandinavia. Den andra hälften av företaget ägs av grundaren Magnus Ahlén.

Nature’s tillverkar och marknadsför egna varumärken av konsumentprodukter inom hälsa, skönhet och rengöring för hemmet. Entreprenörerna Lars Mürbeck och Magnus Ahlén etablerade Nature’s 1993. Tillsammans har de byggt Nature’s till ett av de ledande skandinaviska direktförsäljningsbolagen. Huvudkontoret med distribution och tillverkning är beläget i Mölndal, söder om Göteborg.

”Sedan Lars sålde sin andel i början på 2006 har jag haft som ambition att finna en stark partner. Jag kan inte tänka mig någon bättre än Sven som har en gedigen och internationell erfarenhet av direktförsäljning. Vi går en mycket spännande framtid till mötes, parallellt med att det blir en nytändning för bolaget”, säger Magnus Ahlén.

”Efter att ha haft 17 år med en fantastisk utveckling på Oriflame är det en ynnest att skapa förutsättningarna för en ny global direktförsäljningsjätte tillsammans med Magnus. Våra respektive erfarenheter från branschen och gemensamma synsätt på framtiden, i kombination med mycket kompetenta distributörer, ger oss både styrka och en konkurrenskraftig position. Att engagera mig i Nature’s är som att påbörja ”andra halvlek” med en ny taktik och laguppställning”, säger Sven Mattsson.

Sven Mattsson och Magnus Ahlén ser sig som aktiva ägare med målet att attrahera och engagera ett starkt management team som skall drivas av ett utpräglat entreprenörs- och affärsmannaskap. Genom Nature’s tillverkningsbolag GMP Factory, produktkunnandet och ett accelererat fokus inom ”wellness” segmentet, ser man stora tillväxtmöjligheter.

Affärsplanen som distributörerna arbetar genom kommer att utvecklas och ytterligare förstärkas. Ledstjärnan är att alltid ge säljkåren de rätta förutsättningarna. Nature’s koncernen skall i huvudsak öka försäljningen genom organisk tillväxt men kommer även att överväga förvärv av bolag med närliggande marknadsföring. ”Direktförsäljning är en dynamisk och växande distributionsform som ligger i tiden; personlig service, hemleverans och där du handlar av en person du känner och kan lita på”, avslutar Magnus Ahlén och Sven Mattsson.

Etiketter:

mars 09, 2007

Oriflame flyttar hem till Sverige

Oriflame flyttar hem stora delar av sin verksamhet till Sverige igen och öppnar ett nytt kontor i Stockholm. Produktutveckling, den viktiga produktkatalogen och inköp är några av funktionerna som samlas i Stockholm. Stockholm är staden där Oriflame grundades för 40 år sedan.

"Vi är ett internationellt bolag och har tidigare haft huvudkontorsfunktionerna utspridda i flera länder. Nu tyckte vi att det var dags att flytta hem. Oriflame har en svensk historia och vi vill associeras med Sverige", säger Oriflames vd Magnus Brännström.

En flytt hem till Sverige känns naturlig. Företaget bygger en stor del av sin identitet på Sverige och marknadsför sig med "Natural Swedish Cosmetics".

Oriflame har 2 miljoner säljkonsulenter som marknadsför kosmetik- och hudvårdsprodukter i 59 länder över hela världen.

Etiketter: