januari 05, 2010

MLM-företag har 33 % av marknaden i Ryssland

MLM-branschen har sedan början av 1990-talet haft en stark tillväxt i Ryssland. Ny statistik från Direct Selling Association (DSA) visar nu att MLM-företag står för 33 % av all försäljning av parfym och smink i landet.


Störst av alla företag är svenska Oriflame med 7,7 % av marknaden, tätt följt av amerikanska Avon med en marknadsandel på 7 %. Sedan kommer Mary Kay, Amway och Faberlic. Dessa fem företag står för 70-75 % av direkthandeln enligt DSA. Analytiker räknar med att både Oriflame och Avon kommer att ha ökat sin försäljning med minst 10 % under 2009.

Etiketter: , , , , , ,

november 03, 2008

Amway-succé med Eddie Funkhouser i Stockholm

Scenen på Hotel Anglais i Stockholm hade försatts i en stämning av mystik och magi inför Amway Scandinavias pressevenemang med Eddie Funkhouser och journalister från Finland, Danmark och Sverige. För alla som inte är vidare intresserade av mode och make up kan tilläggas att Eddie Funkhouser är något av en superstar inom make up med New York som bas och världens mode- och tv-kanaler som sin arena.


Cecilia Lidén assisterade Eddie Funkhouser på scenen och visade först en perfekt makeup för dagen och senare en fin kvällsmakeup på två vackra modeller. Efteråt visade de tips på hur man förvandlar en dagmakeup till en superfin kvällsmakeup.

Pressevenemanget blev lyckat. Modetidningar, bloggar och kvällspressen började snabbt skriva om sminkmärket E.Funkhouser New York och att skaparen själv var i Stockholm.

Etiketter:

december 16, 2007

Amway köper svenska produkter

MLM Nytt kunde redan i januari berätta att svenska Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) för samtal med det amerikanska MLM-företaget Amway. Nu kan vi meddela att samtalen har lett till ett avtal.

SCN har genom sitt amerikanska dotterbolag SCN USA ingått ett licensavtal med Amway, ett av världens ledande företag inom multilevel marketing. Partnerskapet mellan bolagen inkluderar en internationell försäljningslicens för SCN:s viktkontrollprodukt CUUR, som är en av flera kliniskt testade produkter i SCN:s produktportfölj.

"Nutrilite ser fram emot att ta in CUUR i produktportföljen eftersom det är en kliniskt testad och patentsökt produkt som i en välkontrollerad humanstudie har visats ge en statistiskt säkerställd viktnedgång, och – ännu viktigare – en statistiskt säkerställd minskning av kroppsfettet", säger Robin Dykhouse på Access Business Group.

Nutrilite är världens största varumärke inom vitaminer, mineraler och kosttillskott, och tillverkas av Access Business Group, som tillhör samma koncern som Amway.

"Det här avtalet kommer att gynna konsumenterna genom att CUUR blir tillgänglig i ytterligare en distributionskanal. Amway är ett av de mest etablerade och erkända nutritionsföretagen, och vi är väldigt glada över att få arbeta internationellt med CUUR och framtida produkter tillsammans med dem", säger Gwen Kent, President för SCN USA.

Avtalet ger också Amway en right of first refusal för nya produkter och teknologier som SCN licensierar in från internationellt erkända Karolinska Institutet, som varje år utser Nobelpristagaren i fysiologi eller medicin, och som har ett tioårigt forskningsavtal med SCN värt 10 miljoner dollar i form av ett Network of Excellence. SCN:s forskningskontakter kommer att gynna Amway, som också har starkt fokus på forskning och utveckling av nya produkter.

"Vi är väldigt glada över att vårt amerikanska dotterbolag har säkrat det här royaltyavtalet med ett framstående varumärke som Nutrilite", säger Ulf Söderberg, CEO för SCN.

Amway har mer än tre miljoner oberoende affärsdrivare (Independent Business Owners, IBO) i mer än 80 länder och regioner runt om i världen. Verksamheten har en historik på över 45 år.

Etiketter:

januari 19, 2007

Amway för samtal med svenskt företag

Det svenska företaget Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) för samtal med det amerikanska MLM-företaget Amway.

SCN tillverkar nutraceuticals, en produktkategori som definieras som kosttillskott med vetenskapligt dokumenterad effekt. Man kombinerar naturmedlens tradition med läkemedlens vetenskapliga dokumentation. Företaget har bland annat ett forskningsavtal med Karolinska Institutet.

SCN håller just nu på att etablera sig på marknader runt om i världen. Man hoppas att få till ett avtal med Amway, då man ser en enorm försäljningspotential med MLM. I SCNs ledningsgrupp finns Jim Roufs. Han har lång erfarenhet inom nutrition och har även arbetat ett antal år för Amway.

Etiketter: