januari 05, 2010

MLM-företag har 33 % av marknaden i Ryssland

MLM-branschen har sedan början av 1990-talet haft en stark tillväxt i Ryssland. Ny statistik från Direct Selling Association (DSA) visar nu att MLM-företag står för 33 % av all försäljning av parfym och smink i landet.


Störst av alla företag är svenska Oriflame med 7,7 % av marknaden, tätt följt av amerikanska Avon med en marknadsandel på 7 %. Sedan kommer Mary Kay, Amway och Faberlic. Dessa fem företag står för 70-75 % av direkthandeln enligt DSA. Analytiker räknar med att både Oriflame och Avon kommer att ha ökat sin försäljning med minst 10 % under 2009.

Etiketter: , , , , , ,

augusti 21, 2009

Oriflame växer snabbt i Iran

Oriflame etablerar sig i allt fler länder och tillväxten är oftast snabb. Under de senaste tio åren har Oriflame exempelvis växt sig väldigt stora i Ryssland och Öst Europa och nu arbetar man med Asien. Ett land som haft en snabb tillväxt är Iran. Oriflame etablerade sig i Iran i början av 2008 och nu har man 20 000 konsulenter som säljer företagets smink.


"Oriflame erbjuder möjlighet att få en viss inkomst, utan att man själv investerar pengar. Många unga har en entreprenörsanda men inte råd att starta eget", säger Hamid Parsa, vd för Oriflame Iran.

"Iran är en väldigt spännande marknad. Det händer mycket och här har vi haft väldigt fina resultat.", säger Oriflames VD Magnus Brännström.

Samtidigt påpekar Brännström att verksamheten i Iran bara är i ett begynnande stadie. I exempelvis Indonesien har företaget 200 000 konsulenter.

Läs artikeln i Dagens Industri
Oriflame tar täten på tillväxtmarknader

Etiketter:

november 11, 2008

Dåliga tider är bra tider för MLM

Affärsvärlden skriver i en analys att den affärsmodell, dvs MLM och direkthandel, som Oriflame använder är helt rätt i dåliga tider. Det underlättar rekryteringen av personer som vill sälja Oriflames produkter till vänner och bekanta, så kallade konsulenter.


Kosmetikaföretaget Oriflames tredje kvartal var det starkaste försäljningsmässigt sedan börsnoteringen 2004. I den senaste lågkonjunkturen, 2000-2003, växte Oriflame med 65 procent och rörelsevinsten ökade med över 100 procent. Det är imponerande siffror och något som alla i branschen kan ta till sig för att göra någonting positivt av den lågkonjunktur som vi nu har gått in i.

Läs analysen - Affärsvärlden: Rysskräck som lockar

Etiketter: ,

november 08, 2008

Historien om Oriflame - Den svenska framgångssagan

Oriflame är ett av Sveriges mest internationella och samtidigt mest okända storföretag. Företaget har verksamhet i 60 länder, omsätter över 10 miljarder kronor och sysselsätter mer än två miljoner människor. Jonas & Robert of Oriflame berättar den osannolika framgångssagan om hur Jonas och Robert af Jochnick byggde ett av världens största kosmetikföretag. Vägen till framgång har dock varit allt annat än spikrak och i boken talar bröderna öppet om de felsatsningar och kriser som många gånger varit nära att stjälpa deras livsverk.


Jonas och Robert delar även med sig av sina tankar kring företagsfilosofi och ledarskap samt om den glädje det inneburit att arbeta tillsammans. Jonas & Robert of Oriflame är både en företagsbiografi och en företagarbiografi, men framförallt en berättelse om engagemang och entreprenörskap och om hur en världsomspännande koncern blev till.

Etiketter:

augusti 16, 2008

Oriflame ger hemarbete en ny innbörd i Egypten

Sedan svenska Oriflame etablerade sig i Egypten för elva år sedan har hemarbete fått en ny innebörd för 40 000 egyptiska kvinnor. E24 har en intressant artikel om Oriflame i Egypten som både ger en inblick i företagets och konsulenternas erfarenheter.
Egypten är ett konservativt land och att kvinnor arbetar och tjänar pengar möter ofta motstånd. Men många kvinnor har blivit framgångsrika och företagets Egypten-VD Mathias Jacobson har själv haft personliga möten med män som blivit upprörda, som sedan blivit positiva och stolta.

Läs den intressanta artikeln:
E24: Oriflames smink på allas läppar i Egypten

Etiketter: ,

mars 09, 2007

Oriflame flyttar hem till Sverige

Oriflame flyttar hem stora delar av sin verksamhet till Sverige igen och öppnar ett nytt kontor i Stockholm. Produktutveckling, den viktiga produktkatalogen och inköp är några av funktionerna som samlas i Stockholm. Stockholm är staden där Oriflame grundades för 40 år sedan.

"Vi är ett internationellt bolag och har tidigare haft huvudkontorsfunktionerna utspridda i flera länder. Nu tyckte vi att det var dags att flytta hem. Oriflame har en svensk historia och vi vill associeras med Sverige", säger Oriflames vd Magnus Brännström.

En flytt hem till Sverige känns naturlig. Företaget bygger en stor del av sin identitet på Sverige och marknadsför sig med "Natural Swedish Cosmetics".

Oriflame har 2 miljoner säljkonsulenter som marknadsför kosmetik- och hudvårdsprodukter i 59 länder över hela världen.

Etiketter: